dhs hielp Maaskant Reizen letterlijk uit de brand

In januari van dit jaar sloeg het noodlot toe bij Maaskant Reizen. De reisorganisatie uit Lith werd getroffen door een brand die niet alleen zeven touringcars maar ook het bedrijfspand compleet verwoestte. Het gelukkige toeval wilde dat Maaskant Reizen niet lang daarvoor alle primaire ICT-systemen en functionaliteiten naar het dhs addCloud datacenter hadden verhuisd. “Doordat we alles in de cloud hadden staan, waren we de dag erna alweer operationeel en hebben onze klanten vrijwel niets gemerkt van deze calamiteit. Een geluk bij een ongeluk,” aldus eigenaar Richard Smits.

Reisorganisatie en touringcarbedrijf

Maaskant Reizen is behalve reisorganisatie ook touringcarbedrijf. Zo’n zeventig procent van de touringcars wordt verhuurd aan partijen door heel Europa. Het bedrijf onderscheidt zich naar eigen zeggen door compactheid en snel handelen. “Je kunt ons een dag van tevoren bellen voor een bus en we regelen het. Zelfs in het hoogseizoen,” zegt Smits. “Verder proberen we altijd te zoeken naar bestemmingen en rondreizen die niemand anders aanbiedt. Denk aan het Italiaanse Apulië of een volledig verzorgde rondreis door Asturië, Cantabrië en Galicië.”

In goede handen

Smits en zijn team doen al bijna dertig jaar zaken met dhs. “Ik ben een kritische klant die altijd kijkt of het beter of voordeliger kan. Maar het zit ook in ons DNA om trouw te blijven aan een partner als deze goed werkt levert. En dat doet dhs. Al in 1995 namen we er het eerste complete netwerk met servers en werkplekken af. In 2012 zijn we overgestapt op virtuele werkplekken via een lokale server. Toen we een paar jaar later naar de cloud wilden, heb ik, puur om elkaar scherp te houden, ook gekeken wat andere partijen te bieden hadden. Maar toen dhs ons meenam naar de plek in Eindhoven waar al hun servers staan, was ik om. Het was zeer indrukwekkend en we wisten zeker dat alles hier veilig en in goede handen zou zijn.”

Twee dagen later weer operationeel

dhs heeft in 2017 Office 365 geïmplementeerd bij Maaskant Reizen en migreerde een paar maanden later alles naar de cloud. “Dat is ons geluk geweest,” zegt Smits. “Toen op dinsdagochtend 29 januari van dit jaar ons bedrijfspand in lichterlaaie stond, was al snel duidelijk dat we niet veel meer konden doen dan hulpeloos toekijken. Terwijl de brandweer aan het blussen was, heb ik dhs gebeld en onze telecomprovider. Ik nam me voor om uiterlijk op donderdag weer operationeel te zijn, en dat is gelukt. Op woensdag hebben we met zijn allen thuis bij een collega gewerkt op laptops en op donderdag zaten we op onze nieuwe, tijdelijke locatie.”

Veiligstellen van data en processen

dhs zorgde voor de inrichting van tien nieuwe werkstations en voor een goede wifi-verbinding. Smits durft te beweren dat de klanten nauwelijks hinder hebben ondervonden van de brand. “Sterker nog: we draaiden die week tweemaal zoveel omzet als normaal! dhs heeft met deze calamiteit echt laten zien wat het waard is. Ze schakelden niet alleen na de brand supersnel, maar hebben er vooral daarvóór voor gezorgd dat onze data en processen veilig waren. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als deze brand had plaatsgevonden voor onze overgang naar de cloud.”