Gemeente Peel en Maas

Succesvolle Disaster Recovery test bij Gemeente Peel en Maas

Wij voerden met de dienst Disaster Recovery-as-a-Service een succesvolle test uit bij Gemeente Peel en Maas. Gemeenten zijn verplicht jaarlijks te testen of de BRP (Basis Registratie Personen) en BAG (Basis Administratie Gebouwen) bij een calamiteit binnen de gestelde tijden weer beschikbaar zijn en dus niet verloren zijn gegaan. In het geval van een calamiteit zorgen wij ervoor dat er binnen 2 x 24 uur de benodigde en vastgestelde servers beschikbaar komen vanuit ons Disaster Recovery datacenter.

dhs voldoet aan alle criteria.

Gemeente Peel en Maas deed een aanbesteding om tot de juiste partner te komen voor het uitvoeren en beheren van Disaster Recovery dienstverlening. De gemeente selecteerde dhs als hun partner hierin. Het uitvoeren van de jaarlijkse test gaat samen met aardig wat criteria en eisen. Zo hebben we meegedacht in de selectie en inzet van de juiste IT-oplossingen bij de gemeente op locatie. Wij stellen, vanuit ons Disaster Recovery datacenter, de benodigde servers beschikbaar om de IT-omgeving binnen 2 x 24 uur te herstellen. Daarbij dienden we rekening te houden met enkele specifieke gemeentelijke koppelingen. Wanneer zich een calamiteit voordoet dan dienen wij als IT-partner 24/7 beschikbaar te zijn. Met alle kennis en knowhow die wij in huis hebben, kunnen we aan alle wettelijke verplichtingen voldoen. Inclusief het uitvoeren van de jaarlijkse disaster recovery test, met een uitgebreid bijgehouden logboek en testverslag ten behoeve van audits. Wij kunnen met trots vertellen dat we onlangs de jaarlijkse disaster recovery test bij Gemeente Peel en Maas met succes hebben afgerond!

korte lijnen, snelle aanpak en de juiste kennis.

We spraken met Lian Bolenius, ICT Service en Security Beheerder van Gemeente Peel en Maas, over onze samenwerking en het verloop van deze jaarlijkse test: “We waren op zoek naar een partner met korte lijnen waarmee we snel kunnen schakelen. Dat hebben we bij dhs gevonden. De ontzorging is vooral belangrijk. De mensen van dhs hebben de juiste kennis in huis, denken mee, denken ook verder en we hebben altijd directe en korte lijnen. Ik vind het heel fijn om gelijk met de juiste mensen te kunnen sparren. Ik weet bij wie ik met welke vraag moet zijn en ze zijn altijd snel bereikbaar voor ons.”

hoe de disaster discovery test verliep.

“Toen we de test gingen doen,” vervolgt Lian, “merkten we al snel dat de samenwerking precies was zoals we hoopten. Op basis van onze input hebben zij alle voorbereiding gedaan. Op de dag van de test zelf waren er twee mensen van dhs hier bij ons op locatie om samen te werken met een tiental applicatiebeheerders en vier mensen van ICT. Het is een volle dag waarin veel en snel geregeld moet worden. De collega’s van dhs anticiperen snel en trekken hun handen niet van zaken af of leggen zaken bij ons terug. Zij nemen de verantwoordelijkheid en lossen dingen mee op. Met als resultaat dat de alle uitgevoerde testen snel en binnen de hersteltijden zijn behaald. Zelfs boven verwachting!”

verder denken dan gevraagd.

dhs denkt verder dan ‘wat we bij hen afnemen’. Zij denken na over wat er in de toekomst nodig is of hoe we zaken efficiënter kunnen inrichten. Dit alles maakt dat we heel blij zijn met de samenwerking die we met dhs hebben,” sluit Lian tevreden af.