“Op klantenbezoek spreek ik ook medewerkers. Zo ontdek ik soms problemen waarvan de klant zelf onbewust is. Ik ben van meerwaarde, dat geeft voldoening.” – Maarten Mol.

Maarten Mol. We kennen hem al een jaar of tien. Ooit volgde hij een MBO opleiding ‘medewerker ICT’, toen deed hij zijn eerste stage hier. In het vervolg van zijn schoolcarrière heeft hij ook veel van zijn HBO stages hier gevolgd. Tegenwoordig heeft hij een vaste aanstelling als systeem- en netwerkbeheerder. In dit artikel vertelt Maarten je wat hij precies doet, en waarom hij herhaaldelijk voor dhs als werkgever gekozen heeft.

Een plek om thuis te komen.

“Ik voel me thuis in deze open en vlakke cultuur. Je mag zeggen wat je denkt. Dat doe je natuurlijk niet ongefundeerd, daar is niemand mee geholpen. Maar hier maakt het niet uit tegen wie je praat. Een collega, de directie… Iedereen luistert.” vertelt Maarten over zijn herhaaldelijke keuze om zijn stages bij dhs te lopen. Hij vervolgt zijn verhaal met een beschrijving van de werkruimte. “De inrichting van het kantoor zegt eigenlijk al voldoende over de sfeer hier. Het is een grote en open ruimte. De deur staat letterlijk altijd open.”

Onze netwerkbeheerder vertelt ook dat het niet alleen de bedrijfscultuur is waar hij voor komt: “Dit is echt een plek waar je kunt groeien. Ik heb in mijn ontwikkeling binnen dhs veel kansen gekregen én aangepakt. Daar wil ik straks wel meer over vertellen.” Maarten geeft aan dat hij in eerste instantie over de inhoud van zijn werk wilt praten. “Ik doe het beheer. Bij ons is dat heel divers werk. Niet alleen omdat wij uiteenlopende klanten hebben, maar we gebruiken ook verschillende technieken. Dat zorgt eigenlijk ook voor een natuurlijke verdeling van werk onder collega’s. Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten, omdat de cultuur zo open en vrij is gaat die verdeling heel probleemloos en vanzelfsprekend.”

Werken met aandacht en focus.

Maarten vertelt dat hij de structuur waarop dhs is georganiseerd logisch vindt: “Op het moment dat een klant een probleem heeft, is het onze zorg dat we dat zo snel en goed mogelijk oppakken. Het is wel belangrijk dat onze beheerders met aandacht kunnen werken. Daarom hebben we onze helpdesk op een slimme manier ingericht en rouleren wij als beheerders een vroege dienst. In die dienst ben je bezig met het proactief en preventief controleren van alle systemen en houd je jezelf bezig met de vragen van onze klanten. Het is niet zo dat je de andere beheerders niet mag storen natuurlijk. Je mag hier altijd al je vragen stellen, maar het zorgt wel voor meer focus bij de collega’s.”

Maarten vertelt dat hij nog meer verschillende diensten draait: “Ik heb ook wel eens een standby dienst. Sommige van onze klanten werken dag en nacht. Denk aan een laboratorium, die kunnen niet stilvallen. Als er iets is mogen ze bellen, het tijdstip is niet relevant. Dat betekent dat ik tijdens mijn standby dienst 24/7 beschikbaar ben, dat klinkt heftig. Maar eigenlijk is het een fijne dienst. Het aantal telefoontjes dat binnenkomt is erg te overzien. Onze omgevingen zijn stabiel. Dat heb je voor een groot deel ook zelf in de hand natuurlijk. Als ik overdag actief controleer, is er ‘s nachts maar een hele kleine kans dat er iets aan de hand is.”

Probleemloos en vanzelfsprekend denken, het helpt iedereen.

Volgens Maarten kun je alleen innoveren als je de standaardoplossingen loslaat. “Niks is standaard hier. We zeggen nooit dat iets niet kan. Natuurlijk lopen we er in de praktijk wel tegenaan dat iets niet kan, maar dat betekent enkel dat het huidige systeem niet voldoet aan de vraag.” Maarten stelt dat oplossingen op maat starten bij dit proces: “Hier werk je om proactief te zijn. Je kijkt verder dan je eigen taken. Bij een klant maak ik vaak ook eens een praatje met de collega’s op de vloer. Daar stel ik vragen. Vaak kan ik zo tips geven voor een efficiëntere workflow, maar soms blijkt het ook dat er eigenlijk een probleem sluimert. Alleen de medewerkers zien het niet als een probleem want ze hebben een workaround gevonden, of ze weten helemaal niet dat iets op een andere manier hoort te functioneren. Dat zijn de kleine dingen waarbij ik merk dat ik echt van meerwaarde ben. Sommige klanten vragen ook wel eens of specifiek ik langs wil komen. Dat geeft een gevoel van voldoening en vertrouwen.”

Word jij onze nieuwe collega?

Zelf ook werken bij zo’n professioneel bedrijf waar plek is voor een geintje? Dan heb je mazzel. Op dit moment zijn we op zoek naar collega’s. Bekijk de vacaturepagina en check wat er mogelijk is. Of stuur een open sollicitatie met je cv naar pz@dhs.nl.